Dzięki otrzymaniu dodatkowych środków w wysokości 13 mln złotych na skrócenie czasu oczekiwania do poradni specjalistycznych oraz na badania diagnostyki obrazowej: rezonansu magnetycznego i tomografii komputerowej, Zachodniopomorski Oddział mógł zapłacić za wszystkie nadlimitowe świadczenia udzielone we wszystkich poradniach w pierwszym półroczu 2018 roku, zapewnić finansowanie leczenia wszystkich pacjentów, którzy do końca listopada po raz pierwszy zostaną objęci ambulatoryjną opieką specjalistyczną oraz sfinansować więcej badań tomografii i rezonansu.
Ponadto, aby poprawić dostęp do ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych, wszystkie zachodniopomorskie szpitale znajdujące się w sieci, otrzymały z ZOW NFZ na 2 półrocze 2018 roku na realizację świadczeń realizowanych przez poradnie przyszpitalne, o 5% więcej środków, niż miały w 1 półroczu br.
Dodatkowo 13 szpitali, które wyróżniły się w 1 półroczu przyjęciem w poradniach przyszpitalnych znacząco większej liczby pacjentów, otrzymało na 2 półrocze dodatkowe punkty, dzięki którym będą mieć jeszcze więcej środków finansowych na poprawę dostępu pacjentów do świadczeń specjalistycznych udzielanych w trybie ambulatoryjnym.
Dyrektorzy placówek medycznych, mając pewność sfinansowania pierwszych wizyt specjalistycznych, potrzebnych do zdiagnozowania pacjenta i podjęcia decyzji dotyczących jego dalszego leczenia, mogą zwiększyć liczbę godzin pracy lekarzy specjalistów.
Obecnie więcej pierwszorazowych pacjentów przyjmowanych jest np. w poradniach onkologicznych, leczenia bólu oraz w poradniach chorób zakaźnych. Spośród poradni przyszpitalnych dla dorosłych największy wzrost zrealizowanych świadczeń odnotowuje się w poradniach gruźlicy i chorób płuc, dermatologicznej, alergologicznej. Natomiast w poradniach dla dzieci, największy wzrost liczby dzieci przyjętych po raz pierwszy do leczenia odnotowano w poradni nefrologii, wad postawy i w poradni chorób zakaźnych. Liczba pacjentów przyjętych na pierwszą wizytę w poradni hematologii wzrosła w czerwcu, w porównaniu do stycznia 2018 roku o 25%. Średni czas oczekiwania do deficytowej poradni nefrologicznej dla dorosłych uległ skróceniu o ponad tydzień. Natomiast w poradni nefrologicznej dla dzieci liczba przyjętych po raz pierwszy pacjentów wzrosła z 5 w styczniu, do 64 we wrześniu br., co oznacza znaczący wzrost liczby dzieci objętych po raz pierwszy specjalistyczną opieką nefrologiczną, a średni czas oczekiwania uległ skróceniu o trzy tygodnie.
Analizując dane o liczbie osób oczekujących i czasie oczekiwania na świadczenia we wrześniu 2018 roku i porównując te dane do sytuacji sprzed roku widać, że dzięki dodatkowym środkom, które trafiły na operacje zaćmy i endoprotezoplastyki, a także na badania diagnostyczne, takie jak rezonans magnetyczny i tomografia komputerowa, liczba pacjentów oczekujących na diagnostykę i leczenie uległa zmniejszeniu, krótszy jest także średni czas oczekiwania.
W przypadkach „pilnych” średni czas oczekiwania skrócił się w przypadku następujących świadczeń:
Podobnie sytuacja wygląda w przypadkach „stabilnych”. Dzięki dodatkowym środkom finansowym średnie rzeczywiste czasy oczekiwania skróciły się średnio:
Skrócenie czasu oczekiwania na tomografię i rezonans możliwe było dzięki sfinansowaniu przez ZOW NFZ większej liczby świadczeń. W porównywalnych miesiącach:
W przypadku zabiegów usunięcia zaćmy, jeszcze w 2017 roku nie było możliwe, by pacjent w stanie stabilnym został przyjęty na zabieg szybciej, niż po 3 miesiącach oczekiwania. W tym roku niemal od razu zostanie przyjęty w trzech szpitalach: Klinicznym nr 2 i Wojewódzkim w Szczecinie oraz w powiatowym szpitalu w Stargardzie. Dzięki dodatkowym środkom finansowym Szpital Kliniczny na Pomorzanach zatrudnił kolejnych specjalistów, którzy zajmują się niemal wyłącznie usuwaniem zaćmy, dzięki czemu pacjenci obsługiwani są na bieżąco. W Stargardzie czas oczekiwania na zabieg także znacząco się skrócił: z 350 dni w 2017 roku, do kilku dni w roku bieżącym.
W całym województwie zachodniopomorskim średni czas oczekiwania na zabieg usunięcia zaćmy we wrześniu 2018 roku jest o prawie 30% krótszy, niż rok wcześniej.
Porównując dane dotyczące czasu oczekiwania na świadczenia we wrześniu 2018 r. oraz wrześniu 2017 r., widać, że zwiększyła się liczba wykonywanych świadczeń, a kolejki oczekujących zaczęły się skracać.
Małgorzata Koszur
Rzecznik Prasowy ZOW NFZ